Hjärnan programmerad för jämlikhet

Efter dagens glada nyhet så blev jag lite mer positiv till biologismen.

 Idag presenterar Vetenskapsradion en amerikansk undersökning som visar att det i våra hjärnor finns djupt nedärvda mekanismer för rättvis fördelning. Jag kommer förmodligen inte att försöka läsa undersökningen utan förlitar mig på Vetenskapsradion som också hade uttalande från David Ingvar som verifierade att undersökningen kommit till de här slutsatserna.

 Jag har alltid tyckt att jämlikhet har ett värde i sig men också trott att ett jämlikt samhälle bättre kan lösa de uppgifter och problem ett mer utvecklat samhälle står inför. Många, många, många gånger har jag fått höra att jämlikhet strider mot den mänskliga naturen. Mina argument har varit att ett samhälle som bygger på solidaritet och rättvisa kommer att påverka våra värderingar. Det tror jag fortfarande på men nu verkar på nåt sätt roller bli ombytta.

 Nu kommer det kanske att bli vi som tror på jämlikhet som har biologismen på vår sida och de som är kritiska till jämlikhet som får mer av bevisbördan. Samtidigt så är det väl tydligt att samhällets struktur och normer har en stark påverkan så det kommer att gå att förlita sig på biologin och biologismen – då hade vi ju redan haft jämlikhet. Men visst var det ändå en glad nyhet.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

