Mera flum i skolan!

Skolminister Jan Björklund driver nu fram flera beslut som syftar till att ytterligare öka mätningen av kunskaper i skolan. Jag tror det är fel väg. Allt som inte är mätbara kunskaper verkar vara flum och därför vill jag har mer flum i skolan.

 Alltså mer träning i samarbete och mindre tävlan. Mer övning i att dra slutsatser, dvs tänka själv och mindre nötande av namn, årtal (mätbara kunskaper). Mer demokratiska arbetsformer och mindre auktoritära. Mer av anknytning till verkligheten och mindre uppdelning i ämnen (mätbara?). Mer satsning på att utveckla barnens förmågor och mindre av mätning som leder till sortering. Mer av budskapet ”du duger” och mindre av budskapet ”bara de som klarar proven bäst duger”.

Under 70- och 80-talen drevs en ganska medveten skolpolitik som hade ett innehåll som stämmer ganska bra med mina punkter ovan. Jag som slutade skolan i början av 70-talet vet mycket väl varför. Jag gick i en typ av pluggskola, visserligen en pluggskola under förändring men ändå. Förändringarna drevs igenom av en medveten arbetarrörelse, dessvärre fanns stort motstånd hos många lärare som nog upplevde att de tappade kontrollen och fotfästet.

Jag ”lyckades” skapligt i skolan. Jag kan fortfarande rabbla de tyska prepositioner som styr olika objektsformer. Jag kan dom i bokstavsordning och jag vet att många andra har samma viktiga kunskap! Jag lärde mig namnen på alla departement och vilka frågor som hanterades av respektive departement, dvs den månaden, troligen har detta ändrats långt över 100 gånger sedan dess. Men givetvis har jag också viss nytta av en del jag lärde mig men som helhet skulle jag kunnat få ut beydligt mer av min skoltid med en annan typ av skola.

Jag är lite orolig att det kanske finns nån sorts dold dagordning för skolpolitiken. En dold dagodning som syftar till att skapa just den sortering som behövs i ett någorlunda väl fungerande marknadsliberalt samhälle. Några måste ju ta jobben ”hushållsnära tjänster” och hålla till godo med detta. Att göra det man blir tillsagd och att acceptera regler uppifrån kanske är såna viktiga tillgångar som samhället behöver.

One Response to Mera flum i skolan!

  1. John Johansson skriver:

    Jag håller med dig! Och ärligt talat – vore det inte långt viktigare att lära sig källkritik och informationssökning, än kungalängden utan och innan?

Kommentera

