Opportunism!?

Det var opportunism som gjorde att jag inte skrev om melodifestivalen inför finalen i lördagskväll. Jag borde skrivit. När jag idag har tittat lite på några bloggar så inser jag att jag hade rätt. Jag tillhör en av de få som är kritiska. Många är visserligen kritiska till tävlingsresultatet men knappast till företeelsen.

Jag hade tänkt skriva men avstod. Min bild är att det är starka kommersiella intressen som driver denna cirkus och som ser till att den får så stark medieuppmärksamhet. Här ska säljas en livsstil med glamour och konsumtion. Men det skrev jag inte och kanske hade jag inte heller gjort det idag om Sveriges bidrag fått en framskjuten placering. Så opportun är jag!

Jag vill bli bättre och därför ska jag passa på att skriva att jag tycker att det fel att ge bidrag till miljöbilar! Jag vet att det inte är en opportun uppfattning och det är väl därför som ingen gör sig omaket att vara kritisk. Det har inte heller jag gjort förrän nu! Jag tycker det är fel att ge bidrag till miljöbilar – jag tänker alltså på bidraget på tiotusen kronor till de bilar som uppfyller en del miljökrav.

Jag menar att det är helt fel metod. Det är ju faktiskt inte en miljöinsats att åka omkring i en miljöbil – det är visserligen bättre än att åka i andra bilar men allra bäst är förstås att inte åka bil alls. Vad får cyklisterna? Möjligen hade det varit acceptabelt med ett bidrag till cyklar, men knappast. Förra året kom en rapport ”Ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken”, det är Naturvårdsverket och Energimyndigheten som gett ut rapporten. Allt kanske inte är sant i den rapporten och vi ska vara försiktiga med att vara alltför ekonomistiska men ändå:

”Skatter är bättre än bidrag” är en av slutsatserna. Bakom detta finns gediget underlag och idén är att belasta oönskade verksamheter/beteenden med en kostnad och inte ge bidrag till alternativa verksamheter/beteenden. Miljöbilsbidraget faller solklart på denna teori men dessutom på att det faktiskt inte är det önskade utan bara det näst mest dåliga! Därför är jag emot och kanske är jag den ende.

Jag menar inte att frågan om opportunism är alldeles enkel. I veckan som gick kom Tony Blairs besked om när han ska avgå. I strömmen av omdömen framträder bland annat hans stora förmåga att avläsa opinioner och därigenom kunna utforma en möjlig politik. Steget till opportunism är inte alltid så långt. En framgångsrik politiker måste nog ha en viss opportunistisk förmåga. Då blir det förstås viktigt att veta var gränsen går och inte ge avkall på det som är grunden för den politiska övertygelsen.

2 Responses to Opportunism!?

  1. Martin skriver:

    Lars, my man!

    Jag är också kritisk till företeelsen. Men jag har slutat skriva om det. Folk blir så förbannade. Numera låter jag det pågå och utnyttjar all tid jag får över när de andra sitter framför TV:n.

  2. ilse-marie skriver:

    Bra blogg! Jag håller med – jag kan inte heller förstå varför de som har råd att köpa en s.k. miljöbil ska få en check på 10 000 kr. Att köpa en bil är knappast miljövänligt, och vilka har överhuvudtaget råd att köpoa en ny bil? Ännu en subvention till de rikaste. Hellre gratis och bättre kollektivtrafik och subventionerade cyklar.

Kommentera

