EU-kontakt

Jag har under en tid försökt få fram ett tillförlitligt underlag om koldioxidutsläppen för 2006 i EU-området. Det har ”bara” gällt de utsläpp som omfattas av de sk utsläppsrätterna – ett system som det finns anledning att granska.

Alla företag/anläggningar ska redovisa sina årliga utsläpp senast den 31 mars (året efter) och därefter ska nationella rapporter skickas till EU-kommissionen. Jag är alltså intresserad av hur utfallet blev 2006 i förhållande till de tilldelade utsläppsrätterna. Men det har inte gått att få fram en sammanställning, åtminstone inte för mig! Finns det nån som kan hjälpa till?

Jag har pratat med de centrala handläggarna på naturvårdsverket och energimyndigheten och de har båda två hänvisat till en websida där man kan få fram företagens rapporter. Problemet är att man bara kan läsa 5 företag åt gången och det är över 12 000 berörda företag. Det har jag uppfattat som en omöjlig uppgift.

 Visst borde nån inom kommissionens stora byråkrati ha dessa uppgifter och vilja få dem redovisade!? Jag har fått ett namn men mejlet kom obesvarat i retur. Jag har mejlat till en handläggare på EU´s ”Energibyrå” i Köpenhamn som verkade ha exakt dessa arbetsuppgifter. Inget svar.

Jag har försökt dammsuga pressmeddelanden mm och har en skaplig men inte helt säker bild. Bäst har faktiskt pointcarbon.com varit. Det är en nättidning som i huvudsak kostar (ganska mycket) pengar att använda men några fragment finns också gratis. Det ska väl inte kosta att få fram såna hä elementära uppgifter. Det var en av svenska statens handläggare som hävisade till pointcarbon.

Vet nån? Hur kan ”vi acceptera” ett nytt miljöpolitiskt instrument som ingen tycks veta hur det fungerat, trots att det gått två månader sedan rapporterna ska ha kommit in?

Kommentera

