Entreprenader

Frågan om entreprenader av kommunal (och annan offentlig) verksamhet har under lång tid varit en stridsfråga. Jag har tidigare påstått att de borgerliga förslagen om entreprenader ingår i en långsiktig strategi som slutar i ett definitivt systemskifte (se gärna bloggen den 28 april).

Det första steget har hitills varit att föreslå entrepreander för att driva verksamheten billigare. I dag finns i Nerikes Allehanda en platsannons från ett företag i en traditionell entreprenadbransch. Det är Sandå Måleri i Örebro som söker målare. Jag tycker den annonsen är väldigt avslöjande.

Sandå Måleri söker ”den bästa målaren på ditt jobb?” ”Du som söker är (helst) mellan 25 0ch 50 år…”.

Jag har varit i kontakt med måleribranschen i mitt tidigare uppdrag som ordförande i Örebrobostäder. ÖBO handlade upp ganska mycket måleritjänster. ÖBO verkställande ledning var helt övertygad om att entreprenader var billigare än egen verksamhet och jag tror de har rätt. Det är alltså så här det går till:

Företag/kommuner handlar upp måleritjänster i stor konkurrens och de bästa, dvs billigaste företagen vinner. De som vinner anställer fler och de som förlorar säger upp eller lägger ner sin verksamhet. Dessa ständiga förändringar gör att anställningstrygghet knappast betyder nåt, åtminstone inte på sikt. De som ligger under genomsnittet åker ut, förr eller senare. Sandå vill ha de som är mellan 25 och 50 år. Kanske har de ”tagit ett jobb” från nån annan och de över 50 blir helt enkelt över.

Det kan nog stämma att entreprenader kan vara billigare än egen verksamhet om kalkylen görs väldigt begränsat, dvs inte tar hänsyn till kostnader som drabbar den arbetslöse. Men är det så här vi vill ha det? Är det ett rimligt sätt att hålla hög effektivitet. Jag tycker inte det och kanske borde jag gjort mer under min tid i ÖBO.

Det kanske är naturligt att vi som ligger utanför de åldrar som önskas är mest vaksamma på såna här annonser och värst är det väl om man ligger på fel sida intervallet, dvs man är inte på väg in de önskavärda åldrarna utan…. Men det är naturligtvis också intressant att Sandå Måleri inte vill anställa de som kommer från gymnasieskolan utan vill vänta 5 – 6 år. Var ska de unga jobba under den tiden? Och, förstås, var ska de över 50 ta vägen?

Marknaden är en sinnrik konstruktion. Den har ett svar på nästan allt. Ibland är svaret så cyniskt att det inte sägs rakt ut men svaret på ovanstående frågor är: De under 25 år och de som är över 50 år och därför inte efterfrågas får helt enkelt sänka sina löneanspråk. Nånstans på vägen ner mot noll (i lön alltså) så dyker ett jobb upp!

Lämna en kommentar