Behåll fastighetsskatten – höj reavinstskatten.

Idag är sista dagen att svara på regeringens förslag om sänkt fastighetsskatt. Jag svarar bara här, jag tror att flera av statsråden noga läser min blogg.

Jag tycker att fastighetsskatten i grunden är en rimlig skatt. Det är rimligt därför att skatten betalas i förhållande till hur mycket man äger i fast egendom. Den stora diskussionen har ju uppkommit pga att fastigheter i en del lägen har ökat väldigt kraftigt i värde och de som tjänat på värdestegringen har haft likviditetsproblem, dvs man har ju inte fått pengar i handen av en värdestegring men skatten har ökat. Jag tycker det är väldigt konstigt att (den tidigare) regeringen inte kunde lösa detta likviditetsproblem som man inte kan bortse från.

Nu när den borgerliga regeringen vill(?) avskaffa/kraftig sänka fastighetsskatten så har man föreslagit att reavinstskatten på fastighetsförsäljningar ska höjas till 30 %. Det tycker jag är ett bra förslag – uppriktigt sagt så trodde jag att den redan var 30 %. Det finns väl ingen anledning till att kapitalvinster från fastigheter ska beskattas lägre än andra kapitalvinster. Många har gjort mycket stora vinster på värdestegringa (eller åtminstone prisstegringar) på fastigheter och bostadsrätter. Det finns absolut inga skäl till att dessa vinster ska beskattas lägre än skatten på arbetsinkomster.

Ett framtida problem är hur vi ska klara finansieringen av offentlig sektor – då får inga idéer lämnas oprövade. Också därför är det ett bra förslag att höja resvinstskatten.

Det är uppenbart att den borgerliga regeringen har problem med sitt fastighetsskatteförslag. Det har de gjort sig förtjänta av. Kristdemokraterna exploaterade frågan för att klara fyraprocentspärren och alliansen ställde sig senare bakom ev avveckling av fastighetsskatten – troligen av samma skäl – dvs ren och skär opportunism. Det framgår ganska tydligt av remissinstanserna, där även regeringens vänner är mycket kritiska.

2 Responses to Behåll fastighetsskatten – höj reavinstskatten.

  1. John Johansson skriver:

    Ett skäl till att inte höja reavinstskatten är att det leder till en inlåsningseffekt som kan leda till:

    1. Höjda bostadspriser
    2. Minskade incitament att sälja sina bostäder som leder till mer av 1, vilket till sist leder till:

    3. Unga människor får allt svårare att få en vettig bostad.

  2. Lars Bjurström skriver:

    Jag har väldigt svårt att tro att det verkligen ger nån inlåsningseffekt men om så vore fallet är jag övertygad om att det inte leder till höjda bostadspriser. Jag tror att det är de som sålt/planerar sälja med god vinst som trissar upp priserna.

    Tillgången på bostäder för unga avgörs förstås i hög grad hur många nya bostäder som byggs och till vilka priser dessa erbjuds.

Kommentera

