Biståndsbranschen.

Ekot har gjort en omfattande redovisning av förekomsten av en sk biståndsbransch. Underlaget är en bok som Per Krause ger ut på Timbros förlag. Jag har bara läst det 5-sidiga förordet men får ett strakt intryck att boken i första hand handlar om att bistånd är onödigt kanske rentav skadligt. Frågan om en sk biståndsbransch är en mindre del av boken.

Jag tror Per Krause har fel, dvs bistånd är viktigt men det måste naturligtvis utformas/genomföras på rätt sätt. Jag är långtifrån säker på att detta alltid skett.

Frågan om en sk biståndsbransch tycker jag är intressant och jag tror dessvärre att det är ett viktigt problem. Jag tror att Jan Mosanders rapporter om SIDA´s affärer säger en del om frågan. Stora konsultarvoden är vanliga företeelser i användningen av biståndspengar. Det har helt enkelt blivit ett sätt för många att tjäna bra med pengar! Det var väl inte syftet och sånt kan förstås skada hela saken.

Jag har varit lite i kanten av biståndspengar genom ett demokratiprojekt mellan lokala partiorganisationer. Det har handlat om små, eller rättare mycket små pengar. Jag är övertygad om att ansökningsförfarande och liknande slukar mer resurser än som används i projektet. Vi har inte använt nån konsult men ibland kan man få intrycket att det vore önskvärt. Det är egentligen för krångligt att uppfylla de formalia som ställs för att klara också ett mycket litet projekt. Konsulter…………………

Så bara lite till om bistånd som idé. Det finns nationalekonomiska resonemang om att bistånd per automatik är skadligt. Det stör helt enkelt ekonomins sätt att fungera. Jag tror inte alls på detta men självfallet kan pengar användas på olika sätt. Numera är det ju så att ”utvandrarna” skickar ”hem” mer pengar till fattiga länderna än biståndet. Jag har faktiskt aldrig hört någon nationalekonom ifrågasätta detta. Det är ju precis som biståndet pengar utifrån och borde väl störa ekonomin….

Kommentera

