Socialdemokratisk skolpolitik?

Imorgon är sista dagen att svara på socialdemokraternas skolrådslag. Det finns att hämta på partiets hemsida. Jag hoppas många svarar, trots den korta tid som rådslaget har pågått.

Tyvärr är det på det stora hela ett ganska bedrövligt material, det är ju inget direkt förslag men det finns förstås ett antal resonemang som avslöjar vartåt det lutar.

Kort kan man sammanfatta de avgörande bristerna med följande punkter:

  • Knappast nån socialdemokratisk vision om skolans uppdrag, dvs en skola för jämlikhet och demokrati.
  • En alltför stark betoning på begreppet kunskap. (Och dessutom:)
  • En mycket begränsad kunskapssyn.
  • En defensiv hållning när det gäller friskolor.

Jag har valt att skicka ett eget svar eftersom det inte direkt funnits nån möjlighet att få till stånd en diskussion i partiorganisationen inom den här tiden. Jag tror att socialdemokraterna i Örebro kommer att lämna ett svar – lite för sent.

Jag har valt att citera Michel Tournier som inledning till mitt svar:

Att undervisa ett barn är inte fylla en vas – det är att tända en eld.

Kommentera

