ICA`s köttfärs.

Det var ju ett avslöjande reportage som uppdrag granskning hade gjort om köttfärshanteringen på några ICA-Maxibutiker. Det är väl bra att sånt uppdagas. Det ska förstås inte fuskas med märkning.

 Nu ligger stora delar av ICA med benen i vädret, som pudlar! Det är ju steg ett i all krishantering i såna här fall. Stora värden står förstås på spel.

 Jag har verkligen ingen lust att på något sätt framstå som en ICA-försvarare men en fråga tycker jag borde ha ställts:

 Var det nåt fel på köttfärsen? Ingen har ställt den frågan, såvitt jag har hört eller läst.

 TV-teamet köpte ju all den köttfärs som man märkt (och hittade) och därmed bevisat att den var ommärkt. Visst hade det varit enkelt att skicka några prover till analys? Kanske gjorde man det också? Det klargjordes inte riktigt varför TV köpte köttfärsen.

Min egentliga poäng är att det viktiga är väl inte hur man fixar märkning och sånt. Såvitt jag förstår hade ICA inte brutit mot lagen om det från början stått det datum som ”till slut” kom på de ommärkta paketen. Jag kan alltför ofta tycka att de viktiga frågorna handlar om hur man skrivit, märkt, prickat av, alltså hur man följt regler och rutiner. Kanske för att det är lätt att kontrollera.

Kommentera

