Upp och ner, fram och tillbaka.

Rubriken är ett försök att beskriva transport/trafikpolitiken i Sverige och Europa. Rent fysiskt stämmer det förstås, vi åker ju fram och tillbaka eller upp och ner.

Men också samhällsutvecklingen känns både upp och ner och fram och tillbaka.

Just nu försöker EU-kommissionen att pressa igenom krav på bilindustrin att avgasutsläppen på nya bilar ska få vara högst 120 gram koldioxid per kilometer. Det är nog bra. Men eftersom det ska bli ett ”frivilligt åtagande” från bilindustrin så ska det förstås förhandlas. Då dyker en massa definitionsproblem upp förstås men också det ganska märkliga att det ska vara ett genomsnitt. Det kan säkert klaras på flera sätt, kanske så här: Jag köper en bil som släpper ut 140 gram och 10 bilar som släpper ut 118 gram. Klart! Har man pengar så ska man förstås kunna gå runt reglerna. Kanske leder det till utsläppminskningar men säkert är det inte.

Flyget är en ökande andel av transporterna. Nu senast, idag, redovisas att flygresorna till resmål utanför Europa har ökat med 50 %. Alltså de resor som svenskarna gör. Några procents effektivisering av motorerna äts då naturligtvis snabbt upp.

2012 ska de nya hårdare kraven på personbilar träda ikraft, är det tänkt. Samma år räknar Esrange, rymdbasen i Kirunatrakten, att kunna börja med turistflygningar. Kommer avgaskraven att gälla också de farkosterna? 120 gram koldioxid per kilometer? Säkert en del definitionsproblem, jag tror att det är vätgas som används men vätgasen måste ju tillverkas. En resa, upp och ner nån timme, kommer att kosta 1,4 miljoner kronor. Då behövs nog inga regler eftersom det ändå bara blir de med mycket pengar som har möjligheten att flyga med.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: