Låglönejobb?

Igår (29/12) hade Mona Sahlin och Marie Granlund tillsammans med lärarförbundens ordföranden en debattartikel i DN om skolan och behovet av en blocköverskridande uppgörelse om skolpolitiken. Jag har tänkt ganska länge innan jag slutligt bestämde mig för att kommentera detta – det känns ju inte särskilt roligt… Det känns som om den socialdemokratiska ledningen är beredda att ge (upp) nästan allt för att få bort skolfrågan från den politiska agendan. Allt utom betyg för sju-åringar för att vara lite mer exakt.

Jag gillar inte det men jag ska bara kommentera en liten formulering i artikeln. Den om låglönejobb.

”Vi vill inte tävla med låglönejobb, utan satsa på innovation och utveckling i den internationella komkurrensen. Då måste vi få ett tydligare kunskapsfokus i skolan.” Kan man invända mot detta? Ja! Det finns mycket att invända men jag ska åter bara ta upp en del av formuleringen.

”Vi vill inte tävla med låglönejobb….” Det borde väl stå: Det ska inte finnas låglönejobb! Socialdemokratin eftersträvar ett jämlikt samhälle och i denna strävan är skolan ett viktigt instrument. Men nåt sånt finns inte att läsa. En berättigad fråga är förstås var låglönejobben ska finnas? Inte i Sverige – förstås. Är det danskarna som ska stå för låglönejobben? Nej knappast, vi tänker väl snarare på länder lite längre bort…

Jag påstår inte att det är lätt. Men vi borde väl ändå försöka. Försöka hitta en väg som är i enlighet med socialdemokratins grundvärderingar om alla människors lika värde. Då kan det inte handla om att låglönejobben ska hamna nån annanstans.

Kommentera

