Konsumentmakt – har ”kunden” alltid rätt?

Ibland presenteras konsumentmakt som en del av en demokratisk påverkan. Så är det förstås inte, vi skulle ju aldrig acceptera att röstandet i riksdagsvalet skulle vara graderat efter inkomsten. Men konsumentmakten är mer problematisk än så, åtminstone i en del delar av samhällsservicen.

Idag presenteras sifror som visar att användningen/förskrivningen av antibiotika har ökat kraftigt, efter flera års nedgång. Det är angeläget att hålla nere användningen för att undvika utveckling av resistenta bakterier. Störst har ökningen varit i Halland. I Hallande infördes inför 2007 nånting som kallas ”fritt vårdval”.

Smittskyddsläkare Mats Erntell menar att det kan finnas ett samband mellan ökad förskrivning av antibiotika och ”fritt vårdval”. Kollegor till Mats Erntell har framfört att de känt dig pressade att skriva ut mer generöst inför risken att tappa kunder/patienter.

Nu aktualiseras en (viss) privatisering av bilprovningen. ”Fritt provningsval” kanske det ska kallas. Förslaget anses ha flera fördelar, bland annat nämns minskade koldioxidutsläpp som en följd av flera provningsställen!

Kan man misstänka att det kan vara frestande att släppa igenom bilar för att inte tappa kunder? Självklart, skulle jag vilja påstå.

Jag är skeptisk till de flesta privatiseringar men har särskilt svårt att förstå hur nån kan förorda privatisering och ”fritt provningsval” i de fall där det handlar om samhällets kontroll, i det här fallet att kontrollera bilarnas trafiksäkerhet och miljöfunktion/utläpp. För att det överhuvudtaget ska fungera så kommer staten förstås att tvingas till ett omfattande kontrollsystem av bilprovarna. Kanske ska det bli fritt val av kontröllerna också?

Jag kan heller inte låta bli att kommentera slutsatsen att koldioxidutsläppen kommer att minska om Svensk bilprovning kommer att få konkurrens. Om vi gör tankeexprimentet att alla livsmedelsbutiker i Örebro skulle ha samma priser och samma utbud. Skulle det öka eller minska bilåkandet i Örebro? Själva idén med konkurrens är ju att ”kunden” ska välja också den som har sin verksamhet/butik lite längre bort. Inte minskar det bilåkandet…

Beklagligt är det att höra kommentarerna från företrädaren för Svensk Bilprovning. Han menade att det var väldigt bra med denna förändring (”konkurrens”) eftersom det skulle göra det möjligt för Svensk Bilprovning att erbjuda tilläggstjänster. Det borde självklart vara möjligt att göra även idag, trots att Svensk Bilprovning har monopol. Det skulle säkert vara bra för bilägarna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: