Klass 9A en såpa om ordning och betyg!

”Dokumentären” i SVT om klass 9 A har lockat många tittare och kommer troligen att betyda en del för diskussionen om skolan den närmaste tiden. Det är alltid svårt att bedöma hur väl TV-bilden stämmer med verkligheten, men visst är det förvånande mycket fokus på ordning och betyg. 8 superpedagoger har engagerats som ett försök att hitta nya former och idéer, trodde jag. Hittills verkar superpedagoernas arbete mest vara att få eleverna att komma i tid och inse behovet av betyg. Kanske är det viktigt men är inte skolans uppdrag större än så?

 Ala, han som inte deltar i idrottslektionerna, säger ”det är ju bara tio poäng”, men, framhåller speakerrösten, Igor (gympaläraren) vet att tio poäng kan vara avgörande! Kan det? Handlar inte idrottsundervisningen om Ala och hans framtida välbefinnande? Det kan kanske vara avgörande för Ala! Och så går det på: Alltså ingen reflektion över vad skolan är till för. Ingen diskussion om vilka kunskaper och vilket arbetssätt som är bra. Det är betygen som gäller.

Men givetvis: Det är svårt att veta hur väl TV-bilden stämmer med vad som verkligen sker i skolan/klass ) 9A. Ett och annat från lektionerna visas också, exempelvis lite grann från musiklektionerna inför ett kommande framträdande. Bra men inte särskilt unikt.

Min stora undran gäller egentligen hur väl superpedagogerna förstår eleverna och deras intressen, situation och behov. Det förefaller självklart att det är superpedagogerna som har alla svaren på vad som är rätt och viktigt. UR (lillebror/lillasyster i public service-familjen) har sänt ett antal program om pedagoger och pedagogiska metoder, bland annat Freinet och hur ”hans” idéer används idag. Ett gemensamt drag i dessa pedagogiska idéer är att skolans arbete utgår från elevernas intressen. Ett annan gemensamt drag är att man försöker utveckla elevernas skapande förmåga. Alltså inte att skapa bra betyg! Jag tycker inte de flesta superpedagogerna tycks ha tagit intryck av dessa pedagogiska idéer. Musik- och slöjdläraren kanske ändå!?

Annonser

One Response to Klass 9A en såpa om ordning och betyg!

  1. Hej Lars!

    Du börjar med att lyfta frågan om tv-seriens förmåga att skildra verkligheten och det är en viktig reflektion. På så vis pekar man på att diskussionen handlar om tv-programmets skildring och inte en beskrivning av vetenskaplig karaktär. Den ger varken de ordinarie lärarna, hjältelärarna eller eleverna rättvisa. Tv-serien behöver framföras på ett intressant och lockande sätt och följer i viss mån en retorik.

    Målet är ju att klassen ska bli en av de tre bästa i Sverige. Konstigt nog verkar man kunna mäta sådant och jag antar att det handlar om betyg. Därmed blir tv-seriens fokus och hjältelärarnas uppdrag att rikta sitt ljus på just detta. Självklart handlar skolan inte om att nå betyg, utan att få livsviktiga kunskaper och färdigheter. Idrott handlar djupast sätt inte om 10 poäng, men tyvärr hamnar fokus lätt på sådana förhållanden.

    Jag finner pedagogisk skicklighet i flertalet av de lärare som ingår i programmet. Jag tycker inte att de verka missa individerna och deras intresse och behov, men suckar över att programmet så tydligt lyfter fram en tråkig kunskapssyn. Vi verkar i alla fall vara överens om att skolans uppdrag djupast sett inte handlar om kategoriseringar, betyg och kunskap som lätt kan formas i små lådor. Skolan handlar om människor och inte om objekt med en hårddisk att fylla.

    /Jonathan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: