Viktiga böcker!

Jag har just sett Rapport, ett av SVT´s nyhetsprogram alltså. Trots att jag inte ser Rapport så väldigt ofta vågar jag påstå att det är sällan som nya böcker får uppmärksamhet i Rapport. Men ”En dramatikers dagbok”, av Lars Norén, fick flera minuter i kvällens Rapport. Jag vet ju inte säkert vad boken innehåller men Rapport fokuserade på elakt skvaller, dvs Noréns åsikter om enskilda personer inom ”kulturvärlden” i Stockholm.

Jag har hört om Noréns bok i tre radioprogram tidigare under den senaste (?) veckan. Det måste verkligen vara en viktig bok eller är det bara att public service vill att vi ska vältra oss i elakheter…

I söndags skrev Göran Greider om två nya böcker  (DN-kultur) som behandlar miljöfrågorna med ett systemkritiskt perspektiv. Det är Christer Sannes ”Keynes barnbarn” och Björn Forsbergs ”Tillväxtens sista dagar”. Jag tror som, jag uppfattar Greider, som han, dvs att vi måste hitta en ny ekonomisk ordning för att lösa eller åtminstone hantera miljöproblemen.

Jag har inte hört nånting om dessa böcker i varken radio eller TV. Prioriterar public-service skvallerböcker som handlar om ”deras” kompisar/bekanta. Nog är det oroande att SVT-chefen vill öka den andel av TV-programmen som produceras i storstäderna. Jag är inte intresserad av deras skvaller!

Kommentera

