Vinstintresse – girighet – mental försurning

Marknadsekonomins främsta drivkraft är de enskildas och företagens intresse att tjäna pengar. Framförallt företagens vinstintressen tillskrivs nästan magiska egenskaper när dess förmåga att skapa bästa möjliga samhälle beskrivs.

Just nu ska jag miniexempel från verkligheten.

Jag har ganska nyligen bytt mobiltelefonoperatör, från Telia till Telenor. Det var inte nån impulshandling även om det skedde genom en ”gatuförsäljning”. Jag hade en tid varit på gång att byta både telefon och abonnemang och det passade just då. Jag vet att man ska vara mycket noggrann och direkt misstänksam.

Det mesta i erbjudandet stämmer relativt väl med försäljarens beskrivning men försäljarens girighet tog över åtminstone på en punkt. Han sålde med en försäkring och påstod att den var tvungen att ingå men att jag omedelbart kunde avboka denna, vilket jag också gjorde. Vid avbokningen framkom att försäljaren inte varit sanningsenlig, bara girig. Avbokningen hindrade inte att det kom en faktura på försäkringen och jag ”tvingades” ringa Telenor igen.

Idag kom fakturan för senaste månaden och en ny avgift dök upp. Samtal till kundtjänst, mycket intressant. Jag kan bara komma på ett sätt att få personlig kontakt och det är att uppge att jag är intresserad av nya erbjudanden – vilket jag inte är. Alla andra alternativ slutar med nån sorts automatisk tjänst och jag ansåg att min fråga inte kunde skötas så.

När jag fick personlig kontakt kunde avgiften strykas och jag fick information om att det gratis ingår en extratjänst i två månader som senare börjar kosta pengar! Jag har god förmåga att ta mig igenom företagens växlar och förklaringar men priset är en ökande irritation, en irritation som beror på att jag hela tiden känner att de försöker sno mig på pengar för nåt jag inte vill ha. Det blir aldrig några trevliga samtal. Det blir mental försurning som beror på företagens vinstintresse  och hur dessa omsätts i verkligheten.

Visst borde vi kunna bättre. Visst borde vi ha förmåga att bygga organisationer som man kan lita på. Visst skulle samhället och livet bli trevligare om vi inte ständigt skulle utsättas för denna roffarmentalitet!

Kommentera

