Ta hjälp av naturen.

I går satte jag upp nya solfångare men under helgen hittade jag på flera sätt att ta hjälp av naturen.

 Det var dags att byta solfångare och det gjorde vi i går, lördag. De gamla hade fungerat bra i nästan 30 år, men det handlar alltså om billiga sommarsolfångare. Så här års är naturligtvis uppvärmning av vatten med solen väldigt effektivt. 18 kvadratmeter tog hela dan.

 På söndan hittade jag flera sätt att ta hjälp att ta naturen. Jag skulle måla staket och dessutom klippa nästan 2000 kvadratmeter gräs.

 Linoljefärg bör man ju inte måla i direkt solsken och det var bara en del av staketet som hamnade i skugga. Så naturen hjälpte mig att spara massor av tid.

 En harunge hjälpte mig att spara massor av tid när jag skulle klippa gräs. Vi har flera år haft en harfamilj som bott i trädgården på försommaren, i år verkar des olyckligtvis bara vara en unge. Jag har dessvärre skrämt harungen flera gånger, bland annat när jag klippt gräs. Nu bestämde jag mig för att vara extra försiktig. Stora säkerhetsavstånd till alla tänkbara gömställen. Gräsklippningen gick mycket snabbare. Jag börjar bli alltmer övertygad om att vi ska ta mer hjälp av naturen.

Kommentera

