Portfölj – inte påse

Det är ju kulturpolitik och då kommer pengarna i en portfölj.

 Jo, jag har skrivit om det här förut men nu har jag lärt mig lite mer. Idag kom kulturpropositionen och det är där den så kallade portföljmodellen finns. Det handlar om att regionerna ska få möjlighet att avgöra mer om de regionala kultursatsningarna.

På 80-talet genomfördes en motsvarande förändring av statsbidragen till skola, barnomsorg och äldreomsorg som kommunerna ansvarar för. Då pratades det om att pengarna kom i en påse, för att markera att pengarna mycket friare skulle kunna användas av kommunerna.

 Nu är det alltså portfölj som gäller. Men skillnaden är större än jag tidigare förstått. En portfölj har ju flera fack och de kommer att användas. Det blir alltså inte lika fritt. De statliga myndigheterna måste ju nåt att göra. Kanske raljerar jag lite men stora delar av diskussionen känns lite tröttsam.

 Decentralisering tycks med automatik innebära ett hot mot en bra kulturpolitik och det är det som känns tröttsamt. Självklart kommer kultursatsningar att ställas mot eller kanske rättare uttryckt jämföras med satsningar på vård, skola, vägar och annat skattefinansierat. Jag är övertygad om att kulturverksamheter kommer att klara sig bra utan det skydd som kulturbyråkratin står för.

 Tyvärr så kommer diskussionen om formerna, bland annat portföljmodellen, att snabbt dominera och diskussionen om innehållet uteblir.

Kommentera

