Dåligt resultat

Skolverkets redovisning visar att mer marknadskrafter i skolan ger sämre skolresultat.

 När Skolverket beskriver förändringarna i grundskolan sedan början av 90-talet så väljer de att särskilt peka på fyra områden. Segregering, decentralisering, differentiering och individualisering. Alla dessa förändringar har, enligt skolverket, gett sämre resultat.

 Under den här tiden har också ”det fria skolvalet” och alltfler friskolor blivit en allt viktigare planeringsförutsättning för alla skolor. Vid en snabb (obs) genomläsning av skolverkets rapport så tycker jag att påverkan från skolvalet och friskolereformen verkar ha varit styrande för väldigt många av de förändringar som Skolverket pekar ut som negativa.

 Hur många skolor vill bli bäst på att hjälpa de mest resurskrävande eleverna? Hur ska kommunerna klara en bra resursfördelning när de kommunala skolorna ”attackeras” av friskolor inom de lönsamma nischerna.?

 Dessutom har skolorna tvingats hålla på med en massa aktiviteter för att värva elever och jag är övertygad om att det gått ut över den pedagogiska diskussionen och utvecklingen.

 Jag tror tyvärr inte att Skolverkets rapport kommer att leda till en omprövning av skolpolitiken – knappast från något parti. Jag gjorde ett försök på ledarsidan i ETC Örebro för några veckor sen men gensvaret har inte varit överväldigande.

 

Annonser

One Response to Dåligt resultat

  1. […] om Skolverkets rapport: Vänsterpartiet kommenterar | Mer vänster i Uppsala | Vänsterdebatt | Alliansfritt Sverige | DN | SvD | HD | SR […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: