Jag är inte soffliggare

Min tilltro till börsspekulanter är noll och därför var det de låga avgifterna som avgjorde.

 PPM-systemet ska göras om lite grann. Nåt annat var väl inte att vänta men den stora valfriheten och de kostnadsfria bytena var argument som användes när systemet introducerades. Nu avskaffas detta (åtminstone delvis) – bra tycker jag men nog måste konstruktörerna undra vad de gjort och sagt.

Det var ett orimligt system från början, alltså PPM (premiepensionssystem). Det byggde på en naiv idé om börsen, om valfriheten och om vår vilja att sitta och glo på börskurser. En större förändring borde göras, av flera skäl. Nog borde vi kunna använda ”våra” pensionspengar till nåt klyftigare än att handla på börsen/börserna. Och det är givetvis orimligt att var och en ska välja mellan 800 fonder!

 Den förändring som nu förslås av regeringen blir en liten, väldigt liten förbättring. Men jag blir förbannad när jag blir kallad soffliggare, som jag blev när Mats Odell intervjuades. Inget fel på soffan men jag gjorde ett mycket medvetet val när jag valde den så kallade premiesparfonden. Låga avgifter var det jag gick på. Det var ju helt omöjligt att bedöma vilken avkastning fonderna skulle få, alltså valde jag låga avgifter. Det blev ju inte sämre av att man slapp skicka in blanketten men det hade jag givetvis gjort om det varit nödvändigt. Premiesparfonden har haft ungefär genomsnittlig tur, för det är nog det det handlar om.

Kommentera

