Övertalningsekonomin kostar

Sextio miljarder om året (minst) får vi betala för glädjen och nöjet att förstå att vi ska konsumera mer.

 Idag erkänner de så kallade kommunikationsbyråerna att de kostar stora pengar. Sextio miljarder säger de själva i en helsidesannons i en av de morgontidningar jag läser. Det framgår inte alldeles klart men innan vi vanliga konsumenter nås av deras insatser så verkar det tillkomma kostnader för annonser, telefonförsäljare och tryckkostnader av olika slag. Sextio miljarder är liksom bara konsultkostnaden….

 Det är verkligen en utmaning och en fantastisk möjlighet, tror jag, att försöka få hela den här resursen att göra nåt viktigt. I annonsen påstås att det är tiotusentals män och kvinnor som jobbar i den här branschen. Bättre sjukvård? Kortare arbetstid? Visst finns många viktiga möjligheter.

 Det är Mats Alvesson, som är professor i företagsekonomi, som använt uttrycket övertalningsekonomi. Fler och fler har till uppgift att övertala andra att köpa. Han har definitivt rätt. Men hans egentliga poäng, som han utvecklat i boken ”Tomhetens triumf”, är att ökad konsumtion inte ger nåt bättre liv.

 

 

En kommentar till Övertalningsekonomin kostar

  1. […] har tidigare bloggat på detta tema men då skrivit om det som Mats Alveson kallar övertalningsekonomi. Den kos…ungefär 60 miljarder området och innehåller bland annat […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: