Sorteringen ökar.

Nu visar också SCB att skillnaderna mellan olika grupper av elever ökar. Skolan håller alltmer på att bli ett sorteringsinstrument.

Idag redovisar SCB att betygen i årskurs 9 har blivit bättre, i genomsnitt de senaste 10 åren men av undersökningen framgår också att skillnaderna ökar. Föräldrarnas utbildningsbakgrund får allt större betydelse. Det måste betraktas som ett allvarligt misslyckande för den svenska grundskolan.

 För snart två månader sedan kom Skolverkets rapport om resultaten i grundskolan. Skolverket har inte mått riktigt samma sak och det är inte samma tidsperiod och resultatet är inte heller riktigt detsamma, utom på en punkt. Skillnaderna ökar, bland annat som en följd av ökad segregation.

 Skolverkets undersökning gäller en längre period och bara för matematik och naturvetenskapliga ämnen. Enligt Skolverket har resultaten försämrats sedan början av 90-talet. Det är ju inte heller säkert att betyg och resultat är samma sak.

 Kanske kommer det nu igång en riktig skoldebatt som handlar om just de ökade skillnaderna i skolan. Hittills har det varit förvånansvärt tyst efter Skolverkets rapport. Det är egentligen märkligt eftersom en av skolans absolut viktigaste uppgifter borde vara att utjämna skillnader i elevernas sociala bakgrund.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: