PR-Carlgren

Miljöministern Andreas Carlgren har fått(?) en köpt kolumn i Sveriges största morgontidning, varje dag under klimatkonferensen i Köpenhamn.

 Först idag gick det att förstå att den lite märkliga kolumnen från Andreas Carlgren ingår i en hel annonsserie. Idag är det statliga Bilprovningen som betalar för att Andreas Carlgren oemotsagd får förklara sakernas tillstånd.

 Skickligt men också en illustration på hur nya PR-företag kan göra nytta för makthavare. Och vilken nytta pengar kan göra. Enligt informationschefen på Bilprovningen ingick kolumnen från Carlgen som en förutsättning för de företag som skulle vara med i annonsserien.

 Varifrån idén till annonsserien med Carlgren-kolumnen kommer vi troligen aldrig att få reda på. Vi kommer att får se vilka som är med och betalar för Carlgrens kolumn och kanske kommer det att sprida lite ljus över de befogade frågorna. Riksdagens konstitutionsutskott borde nog granska hur aktiva regeringskansliet varit i utarbetandet av den här strategin där så olika typer av intressen korsas.

 (Jag hittar inte nån möjlighet att länka till annonserna i DN som alltså startade igår. Då var det IL Recycling som hade fyra sidor som startade med en kolumn med Andreas Carlgren och idag har svensk Bilprovning samma uppläggning. Men det kan nog bara ses i papperstidningen.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: