God Jul

Jag är väldigt ambivalent till julfirandet.

 Helger med lediga dagar är ett viktigt avbrott i vardagens lunk och rutiner. Det ger förstås också möjlighet till vila och umgänge som annars är svårt att hinna med. Särskilt de helger som inträffar vilka veckodagar som helst blir också en sorts revolt mot samhällseffektiviteten och en positiv tolkning är förstås att de mänskliga behoven får företräde framför de materiella.

 Men det är inte särskilt trovärdigt att påstå att julfirandet är en revolt mot de materiella behoven. Julhandeln slog rekord i år igen, som väntat.

 För många blir ju också helgerna extra påfrestande när förväntningarna är att helgen ska firas i lyckliga familjer. Så ser ju inte riktigt livet ut för alla, kanske inte ens för de flesta.

Ibland skulle jag vilja vara mer säker. Tidigare idag hörde jag sexårige F uttala sig om tomten med en säkerhet som man ibland skulle vilja ha. ”Jag tror inte på tomten, jag vet att han finns.”

Kommentera

