Inte förvånande.

Nästan hälften av de nationella proven i engelska och svenska hade fått för höga betyg.

 Skolpolitiken verkar alltmer inriktad på att det är betygen som ska bära upp skolan och därmed också komma att avgöra skolans innehåll och arbetsformer. Varje besked om att betygen är orättvist satta är därför förstås katastrofala. Idag berättar Ekot att en undersökning i Skaraborg (?) visar att hälften av de nationella proven var i engelska och svenska som gåtts igenom av en expertgrupp hade fått för höga betyg. Skolverket kom i november förra året med n rapport som pekade på liknande problem.

Trots detta så menar jag att skolan har värre problem. Det finns mer grundläggande orättvisor som dessvärre inte verkar tas på allvar. Jag skrev om det i min ledare i ETC Örebro strax före årsskiftet. En ledare där jag också försökte stimulera eller kanske snarare provocera fram en debatt. Det lyckades jag inte med.

Kommentera

