Hur har de tänkt?

Bilbatteriladdare som bara får användas inomhus.

 Det är inte bara fötterna och humöret som påverkas av kylan. Jag såg en test av bilbatterier i morgontidningen och insåg att man aldrig riktigt kan veta när termometern är närmare 20 än 10.

 Jag tänkte att det kanske kunde vara en god idé att ladda lite så här på söndagen eller åtminstone vara beredd imorgon om det blir problem. Min gamla batteriladdare gick sin kos för flera år sedan och min nya låg kvar i kartongen oanvänd, med bruksanvisning och allt.

 Ibland undrar jag hur klyftigt det är att läsa bruksanvisningar, men egentligen borde frågan ställas till producenter och försäljare. Hur tänker ni, egentligen? Av bruksanvisningen till min batteriladdare framgick att den bara fick användas inomhus! Visst kan man montera bort ett urladdat batteri och ladda det inomhus men för många är den självklara användningen att ladda på plats i bilen. Sån här information som kraftigt begränsar användningsområdet borde givetvis tydligt framgå så man vet vad man köper. Tyvärr är batteriladdaren inget undantag.

 För några år sedan köpte jag en vedklyv som drivs av el men et är en hydralkolv som klyver veden. Den bruksanvisningen angav att den bara kunde användas om temperaturen översteg fem plusgrader. Under många av de vårtimmar som borde vara självklara för vedklyvning ska man alltså inte kunna använda vedklyven. Ingen information på kartongen eller nåt liknande, förstås.

Kommentera

