Maten ska ätas upp

Slöseriet med livsmedel har fått stor uppmärksamhet, särskilt sedan klimatfrågan kommit i fokus. Jag tror att livsmedelsindustrin kan hjälpa oss att spara.

 Jag känner mig ibland som en opportunist. Men inte idag. Jag tror att livsmedelsindustrin kan bidra till resurshushållning, även om de fuskar en del. Men vem gör inte det? Igår blev det klart att köttklistret Trombin kommer att tillåtas. Jag tror det kommer att bidra till resurshushållningen.

Jag använder ägg och bröd när jag gör färsbiffar och jag kryddar och saltar. Jag gör det för att det ska se bättre ut och smaka bättre. Fusk?

 Om vi nu ska äta kött så måste vi inse att det inte bara finns filé och skinka på ett djur. En bra resurshushållning kräver att vi tar tillvara mycket mer. Det gäller förstås inte bara den mat som kommer från djur. Jag är övertygad om att en bra livsmedelsindustri effektivt kan bidra till att så mycket av livsmedlen som möjligt verkligen blir mat. Kanske måste vi då tillåta att industrin använder en del trick för att maten ska bli aptitlig. Jag inser att industrin ofta går alldeles för långt med sin kosmetika men jag tror inte köttklistret Trombin är att gå för långt.

 Vi ska givetvis inte tillåta att livsmedelstillverkarna lurar oss och det är troligen svårt att ha bra koll på. Men i många fall är jag nog mer bekymrad över sockermängder och salthalter i produkter från livsmedelsindustrin än till exempel spenat som används för att färga glass.

Kommentera

