Reklamen ska styra mer

Den nya radio- och tv-lagen som träder i kraft 1 augusti innebär mer reklam och mer kommersiell styrning av underhållning och opinionsbildning. EU-anpassning.

Tv är ett mycket kraftfullt massmedia som på många sätt kan påverka opinioner och därmed skeenden i samhället. Det är därför viktigt vilka utgångspunkter som finns när program produceras och tv-tablåerna konstrueras.

Kommersiell, reklamfinansierad tv är givetvis påverkad av behovet av reklamintäkter. Det borde finnas tydliga gränser för den kommersiella påverkan men de gränserna suddas ut hela tiden och nu tas ytterligare steg för att reklamen konkret kommer att ingå i programplaneringen.

Det heter produktplacering och kommer efter den 1 augusti att bli tillåtet enligt den svenska radio- och tv-lagen. Just den här punkten gäller givetvis ”bara” sverigesända kommersiella kanaler, bland annat TV4.

Produktplacering innebär, precis som ordet säger, att ett företags ingår och visas upp i programmet eller filmen. För att budskapet ska bli rätt och ge god effekt så måste förstås handling och omgivning anpassas till ändamålet. På flera sätt är det här allvarligare än den vanliga annonseringen som nu också tillåts få mer utrymme.

Behovet av en bra public service-tv känns mer angeläget än nånsin. En public service-tv som givetvis bör fortsätta att producera och sända program med stor bredd. Jag tror faktiskt att det kan ha en återhållande effekt på alltför omfattande produktplacering men framförallt blir det frizon för oss som inte längtar efter mer reklam.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: