Alla borde ha skolkat

Björklund tror att skolpolitik handlar om att dra åt tumskruvarna. Slå in kunskap kanske. Några av oss hann i alla fall känna av en del av den auktoritära skolan.

Jo skolagan var förbjuden när jag började skolan, förbudet var tre år gammalt. Och jag vet att generationen före mig har betydligt bistrare erfarenheter än mig men det var i grunden en auktoritär skola som jag gick på 60-talet och några år in på 70-talet.

Jag minns när Göte (född omkring 1920) berättade på ett möte om sin mycket svåra skoltid. Göte hade lite svårigheter att stava och det räckte för att göra skoltiden till ett helvete.

Men mina egna minnen är betydligt färskare och jag kom faktiskt att tänka på ett av dom från slutet av 60-talet för bara någon dag sedan. Jag hörde några uppskattande om en musiklärare och då kom jag att tänka på vår musikundervisning i realskolan, då på 60-talet.

Vi fick nothäften och sen satte läraren igång och diktera några århundradens musikhistoria som vi fick skriva in i våra nothäften. Lektionerna gick och vi kom tillbaka varje lektion för att delta på detta meningslösa rabbel. Sen hade vi väl nån skrivning. Det var på den tiden skolan såg mycket allvarligt på skolk och all frånvaro skrevs in i terminsbetygen men däremot inte i slutbetyget.

Vi borde ha protesterat. Vi borde ha skolkat allihop. Men vi fann oss så som man skulle i den auktoritära skolan. Varför protesterar vi inte nu, när den auktoritära skolan är på väg tillbaka. Mera prov. Mera betyg. Och nu senast registrera Björklunds förslag att skolket ska registreras tydligare. Det borde finnas en opposition.

Kommentera

