Följer polisen lagen?

Jag tänkte fråga polisen om ett trafikskylt men när jag såg hur han parkerade så vågade jag inte. Jag vill ju inte bli anklagad för polisprovokation.

Jag var i Hallsberg på tisdageftermiddagen och såg en trafikskylt (eller heter det vägmärke?) som jag inte säkertförstod. Jag hade aldrig sett det tidigare men jag förstod att det gällde någon parkeringsregel. Det lilla tilläggsmärket var ganska likt en så kallad P-skiva men det är ju dyrt att bryta mot parkeringsregler så jag bestämde mig för att fråga någon innan jag lämnade bilen utom synhåll.

Lämpligt nog så kom en polisbil och stannade en bit framför min bil. Jag gjorde mig ingen brådska och föraren lämnade bilen och gick in i en butik. När jag närmade mig polisbilen så hörde jag att den gick på tomgång och bilen stod bara delvis inom den uppritade rutan. En ruta som var för till för bilförare med funktionshinder. Så hade polisen parkerat och jag kände helt plötsligt att min fråga om vilka regler som gällde skulle missförstås. Att brytra mot tre regler samtidigt är en hyfsad prestation.

Jag gick till glasskiosken istället och köpte en mjukglassvåffla för 18 kronor, då har man gjort sig förtjänt av en upplysning. Jo, det var P-skiva som gällde.

Kommentera

