Lyssna (inte) på polisen.

Jag har många gånger uttryckt min stora skepsis mot att det är fler poliser som behövs för att möta ökade sociala spänningar och brott bland unga. Här en polis som verkligen övertygar mig.

I morse gjorde P 1-morgon en uppföljning av det så kallade Alby-mordet. Reportaget gav en bild av ungdomar som totalt misstror samhällets etablerade institutioner och särskilt polisen. Trots att vi alla borde veta så är den avgrundsdjupa klyftan ändå lite omskakande.

Så en intervju men en av polisens gruppchefer i området. Han menade att ungdomens misstro beror på att ungdomarna har får dålig kunskap om polisens arbetssätt och uppgift. Gruppchefen hoppades på mer samarbete med sociala myndigheter och fritidsgården så att ungdomarna skulle få förståelse för polisen. Uppriktigt sagt så hade jag, trots min skepsis, trott att polisen kommit mycket längre i sina insikter. Jovisst bristande kunskaper, men hos vem.

Lyssna på inslaget men lyssna inte på polisen. Det är lite trixigt att få fram ljudet men under ”Skeptiska mot polisen” finns en rubrik som heter ”Albymordet, samtal”. Där framträder den fantastiska polisen.

Kommentera

