Jag var före staten.

Regeringen vill införa straffavgifter för SJ och trafikverket. Från den ena fickan till den andra kan man säga. Det har jag redan börjat med, som när jag slog mig på tummen, eller, jag menar när högerhanden slog vänsterhanden. Då blev det böter.

Vilken kanonidé för jurister och försäkringsbolag. Dela upp staten i så många små delar som möjligt även om de har samma uppgift. Det kommer garanterat att fungera sämre och så får nån av parterna betala straffavgift. Pengarna kommer att strömma in.

Just så resonerar regeringen genom infrastrukturminister Åsa Torstensson när regeringen lanserar förslaget att det ska införas straffavgifter när järnvägstrafiken inte fungerar. Ena gången får SJ betala och nästa gång trafikverket. Gräv djupare skyttegravar och skaffa fler jurister eller kanske nån försäkring så kan många leva på förslaget.

Riktigt så långt har jag inte kommit för egen del. Jag nöjer mig med att straffa till exempel högerhanden när den slog den vänstra tummen. Tyvärr blev det en ganska hög straffavgift, det gjorde väldigt ont, så högerhanden har inte längre råd att köpa spik. Men det räddar ju vänstertummen.

En kommentar till Jag var före staten.

Kommentera

