Är gamla böcker oanvändbara?

Flera medier har den här veckan slagit upp att det används läromedel i kemi som är 20 år gamla. Det är en rapport från Skolinspektionen som gett underlag till mediernas artiklar och inslag (P 1 bland annat). Eftersom mina kunskaper i kemi i huvudsak baseras på ännu äldre böcker, 40 år sådär, så kände jag mig tvungen att läsa rapporten och begrunda vad jag missat. Jag förmodar att väldigt många av oss som går omkring och tror att vi kan lite kemi helt baserat på gamla böcker.

 Nu när jag läst Skolinspektionens rapport så lutar jag snarare åt att Skolinspektionens syn och i viss mån grundskoleförordningen är föråldrade. De har en alldeles överdriven syn på den avgörande läroboken, trots att de också kritiserar skolorna för att de för lite använder Internet och andra digitala möjligheter.

 Jag tror att all verksamhet i skolan måste sättas i rätt sammanhang och så mycket som möjligt utgår från elevernas egna erfarenheter och intressen. Den processen måste ske i alla klassrum och är inte något som en tryckt lärobok kan fixa. Det är därför som jag menar att alla böcker inte behöver var nytryckta.

 Två slutsatser kommer jag till när jag läst Skolinspektionens rapport (delvis extensivt)

  1. Tidningar och andra nyhetsmedia gör ett väldigt snävt urval när de beskriver innehållet i såna här rapporter. 
  2. Såna här rapporter har ett tveksamt värde.

Och en tredje reflektion jag gör är att kanske staten ska börja ge ut läromedel. Om läromedlen ska vara en direkt förlängning av läroplaner, skollag och förordningar så är det kanske en intressant möjlighet. Säkert skulle det bli billigare också.

 Läs gärna rapporten själv och begrunda. Själv ska jag försöka ta reda på de aktuella formlerna för vatten, saltsyra och metan. Då på 70-talet var det H2O, HCl och CH4 som gällde.

Kommentera

