Absolut kontroll

 Demokrati som en viktig ledstjärna har ganska länge funnits i den svenska skolan. Skolan har haft som uppgift att förbereda för ett demokratiskt samhälle men också tillämpa demokratiska principer i det dagliga skolarbetet. Avsikterna har inte fullföljts åtminstone inte tillräcklig omfattning men ingen det har ändå funnits som en av skolans viktiga uppgifter.

 Nu verkar helt andra värderingar snabbt tränga ut de demokratiska ambitionerna. Nu verkar det handla banka in så mycket fakta som möjligt i eleverna.

 Imorron börjar klass 9 A i SVT 1 och inför premiären så uttalar en av de så kallade superpedagogerna Stavros Louca ”Jag kan inte undervisa om jag inte har absolut kontroll, det kan jag bara inte”. Inga omskrivningar där inte. Klart vem som bestämmer och vem som avgör vad som ska hända och vad som godtas.

 Tänk om

  • Statsministern sa: Jag kan inte regera om jag inte har absolut kontroll.
  • Kommunfullmäktigeledamoten sa: Jag kan inte vara med på sammanträdet om jag inte har absolut kontroll.
  • Psykologen sa: Jag kan inte hjälpa dig om jag inte har absolut kontroll.
  • Polisen sa: Jag kan inte bekämpa brott om jag inte har absolut kontroll.
  • Företagsledaren sa: Jag kan inte leda företaget om jag inte har absolut kontroll.
  • Bussföraren sa: Jag kan inte köra buss om jag inte har absolut kontroll.

Lika orimligt borde det vara med en lärare som säger sånt här men just nu verkar Stavros vara idealet som bland annat SVT sprider. På 90-talet fördes en viktig diskussion där men försökte skilja mellan att lära ut och att lära in. En viktig sak i den diskussionen handlade om vems perspektiv som skulle styra skolans arbete och det handlade förstås om på vilket kunskaper verkligen erövras av eleverna. Det räcker väl inte med att eleverna lär sig repetera vad lärarna sagt.

Kommentera

