Marknadshaveri

(Skrivet 3 februari)

Ibland hör jag säga att ”marknaden ska användas som dräng”. Alltså att marknaden kan vara ett effektivt sätt att genomföra viktiga mål för samhället bland annat inom miljöområdet. Nu börjar vi få ganska rejäl erfarenhet av ”marknaden som dräng” inom ett viktigt område.

 När producentansvaret infördes var tanken att företagen visste bäst produkter skulle utformas för att resurshushållningen skulle bli så bra som möjligt. Företagen skulle därför inom vida ramar få välja själva hur de skulle uppnå de mål som riksdagen och regeringen slog fast.

 Nu efter nästan 20 år kan vi konstatera att företagen varit väldigt skickliga att komma undan sitt ansvar och istället pressa andra att ställa upp för miljön. Resultatet är att producentansvaret blivit ett rejält fiasko – marknadskrafterna valde vinsten före miljön den här gången också.

Kommunerna, bostadsföretagen och många andra har upprepade gånger påtalat bristerna hos producenterna men olika regeringar har valt att bortse från kritiken och hoppas på bättring. Senast var det två år sedan frågan var uppe på regeringsnivå och resultatet blev en futtig överenskommelse mellan kommunerna och producenterna i februari 2009.

 Nu kräver organisationen AvfallSverige en grundläggande översyn av producentansvaret eftersom syftet inte alls uppnåtts. Organisationen skrev till regeringen i november förra året men först nu verkar brevet ha blivit uppmärksammat. Idag redovisar bland annat SR Örebro en del av bristerna. Som vanligt blir det fokus på dåligt skötta återvinningsstationer men det handlar om betydligt fler och viktigare frågor.

Den stora bristen i producentansvaret är att den produktutveckling mot mer miljövänliga alternativ totalt har uteblivit, tvärtom har de förpackningar som är bäst ur miljösynpunkt tappat kraftigt och i vissa fall helt försvunnit. Jag tänker bland annat på returglas (som minskat) och retur-PET (som försvunnit).

_______________________________

 Det så kallade producentansvaret infördes av den borgerliga regeringen i början av 90-talet. Tanken är att företagen ska ta ett långtgående ansvar för sina produkter och för en del produkter För en del produkter finns ett mer preciserat ansvar som framförallt syftar till att öka resurshushållningen. När det gäller förpackningar och tidningspapper ska producenterna återvinna tydligt angivna nivåer av den totala mängd produkter som säljs.

Samtidigt som producentansvaret infördes minskade kommunernas ansvar men eftersom producenterna inte tagit sin del har kommunerna pressats att helt eller delvis fortsätta betala. Efterhand har också fastighetsägarna tagit över en del av ansvaret. Därmed har en del av trycket på producenterna försvunnit.

 Tyvärr har också Naturvårdsverket grovt misskött sina uppgifter och snarast systematiskt valt att ställa sig på företagens sida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: