Sveriges Radio väljer Björklunds dagordning

Sveriges Radio har denna vecka en speciell granskning av den svenska skolan. Det är en viktig fråga och visst kan det vara bra om radion gör mer omfattande granskningar men tyvärr verkar SR ha ansträngt sina resurser så mycket att de i allt väsentligt tvingats arbeta efter Björklunds dagordning.

Frågorna handlar om hur många som får tillräckliga betyg och i vilken omfattning som kommunerna och skolan följer skollagen. Det borde åtminstone ha funnits utrymme för följande tre områden:

  • Vad betyder en allt tidigare mätning och betygssättning för de elever som har svårt att klara skolans krav?

    Vad innebär det för synen på kunskap, på skolan och på barnen att allt ska kunna vägas och mätas?

    Hur ökar vi elevernas demokratiska engagemang med allt mer makt till lärarna och en allt starkare centralisering av kunskapsmätandet?

 

Det kan mycket väl vara så att skolan lyckas undvika några underkända betyg i årskurs nio med mer kontroll och mätande i de lägre årskurserna. Men vad innebär det ytterligare? Innebär fokuseringen på just detta att de elever som ändå inte klarar sig att deras underläge blir ännu större? Och vad innebär det fokus på det som är enkelt att mäta, årtal, namn och formler för möjligheten till verklig utveckling. Jo, jag vet att det krävs lite mer för de högsta betygen men alla behöver väl lära sig tänka, hitta egna lösningar och få en egen personlighet.

Barn som har akademiker som föräldrar lyckas bättre i skolan, i genomsnitt. Jag är övertygad om att en viktig förklaring till detta är skolans syn på verkligheten som den presenteras i läromedel och av lärarna. Därför har det tidigare ansetts som en viktig metod att i högre grad utgå från barnens verklighet och intressen för att öka förståelsen för kunskapande och lärande. Det förutsätter stor lokal anpassningsmöjlighet och lyhördhet för barnens intresse. Nu ser vi en centralisering som går betydligt längre än vi tidigare sett exempel. Det kommer att ytterligare skillnaderna mellan olika gruppers möjligheter.

Tyvärr har, åtminstone hittills, inget av detta tagits upp i P 1.s granskning. Istället har man valt Björklunds agenda och igår morse hade Björklund verkligen fest när han intervjuades om precis det han önskade.

Ett rejält snedskär tycker jag debatten om Salsa har blivit. Salsa är ett sätt att visa hur bra eller en skola fungerar enligt dagens förutsättningar. Tyvärr har det blivit en nödvändighet med fritt skolval och alltmer fokusering på betyg. Salsa försöker neutralisera för de skillnader i betygsutfall som barn med olika bakgrunder i genomsnitt har. Salsa kan också vara ett instrument för en rättvisare fördelning av resurser så att skolan bättre kan kompensera för barnens olika förutsättningar att klara sig bra i skolan. Men:

I P 1:s granskning har istället huvudtesen blivit att Salsa cementerar skillnader och orättvisor mellan grupper. Det hävdas att Salsa bidrar till att lärare sänker förväntningarna på en del elever och därigenom så försämras resultaten. Det är bara dåliga lärares bortförklaring och bidrar dessvärre till att försvåra en rättvis fördelning av resurser.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: