Tragisk betygsdiskussion

Idag fortsätter den alltmer tragiska betygsdiskussionen som handlar om att betuygen måste sättas mer rättvist och därför behöv mer kontroll och centralstyrning. Idag är det Mikael Damberg som lanserar sitt och Socialdemokraternas förslag i fem punkter i SvD.Skoldebatten håller på att helt förfalla i en debatt som handlar om hur betygen ska bli millimeterrättvisa. Det påminner om hur debatten om rättvisa helt plötsligt kom att handla om skattesänkningar i förra valrörelsen. Det är inte genom mer betyg och mer betygskontroll som skolan bli bättre, mer rättvis och mer demokratisk. Det är inte genom mer skattesänkningar som vi bygger ett bättre samhälle.
Betygen och betygssättningen har många negativa effekter på skolans verksamhet men det verkar nästa helt glömmas bort i den tävlan som nu startat om hur betygsintrumentet ska förfinas.

Betygen leder till mer enkelt mätbara fakta i undervisningen
Betygen leder till studier inför provet snarare än lärande för livet
Betygen kan vara en morot men också ett sänke för de som inte lyckas så bra
Betygen minskar möjligheten till elevernas påverkan. ”Rättvisan” kräver ju centralstyre.

Jo det finns debattörer som tar upp detta. Per Acke Orstadius är en av dem men det är inte många.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: