En halvdag åt Android

Jag vet att jag alls inte är först ut med att skaffa en Smartphone och för mig var det självklart att inte välja statusmärket. Så ni sitter jag och sliter med att få igång men Androidladdade telefon. Jag har förstås ingen erfarenhet av en Iphone och kan inte göra några jämförelser.
Men jag tycker att det krångligt och kriminellt dåliga bruksanvisningar. Det är rena gissningar som gör att det går att komma vidare och begreppen trial and error får en tydlig innebörd. Det blir nästan lika många error som trial men tack och lov också några lyckträffar, för så känns det när man kommer vidare.
Jag börjar bli en allt starkare anhängare av standardisering och kanske nån sorts förhandsgranskning av produkter. Egentligen är det en sorts förhandsgranskning jag håller på med. Behöver jag en smartphone och vilken sort ska jag i så fall satsa på när jag bestämt mig?
Lite besvärande är det också med de oerhört små ”knapparna” och jag problem att få rätt bokstav/siffra. Och den ”hjälp” som var inprogrammerad för att stavningen skulle bli rätt och orden bli klara snabbare ställde till det innan jag lyckades avaktivera detta. Det gick inte att skriva mitt efternamn eftersom förprogrammeringen hade bestämt sig för att ”r” efter ”u” måste hänga med ett ”y”. Det är många andra obegripligheter också som dyker upp men efter en halvdag så börjar de mest elementära funktionerna att falla på plats.
Visst har den tekniska utvecklingen gett oss många möjligheter som vi har stor anledning att uppskatta men det sätt som elektronik- och kommunikationsbranschen utvecklas på riskerar att leda till nya klyftor bland annat genom att system och bruksanvisningar riktar sig till de mest kunniga och intresserade.

Kommentera

