Utmärkt exempel på marknadsekonomi

Teleoperatörernas agerande på mobilmarknaden är ett utmärkt exempel på hur marknadsekonomi fungerar i verkligheten. De är beredda att ta till praktiskt taget alla medel utom att på riktigt konkurrera med priset.
Idag beskriver konsumentverkets GD på DN-debatt några av de knep som operatörerna använder (men listan kan göras längre):

  • Säljmetoder som är oacceptabla (beskrivs som ”överrumplande”)
  • Bristfällig eller fel information
  • Långa bindningstider
  • Komplicerade prisplaner
  • Ändrade villkor under avtalstiden

Och för att göra listan längre kunde Konsumentverket lagt till

  • Näst intill omöjligt att jämföra totalpriset på operatörernas hemsidor
  • Återkommande tekniska brister
  • Stora svårigheter att nå kundtjänster

Och jag är säker på exemplen kan mångfaldigas. Själv trodde jag att jag inte hade någon bindningstid men då fanns istället en uppsägningstid som band mig.

De som läser ämnet som lite tveksamt kallas företagsekonomi (på amerikanska heter det business och det säger nog mer vad det handlar om) får lära sig att det är viktigt att konstruera metoder som försvårar just prisjämförelser. Paketerbjudandet, mängdrabatter, tilläggstjänster, ”mervärden”, pris- och taxekonstruktioner och en massa annat redovisas och förordas. Tvärtemot vad man får lära sig i ämnet ”nationalekonomi”, där teorierna utgå från att ett företag är en så kallad ”pricetaker” och måste konkurrera med lägre kostnader för att klara sig. Vi vet ju vad som är sant. Marknadsekonomi liknar alltmer och ”tjuvarnas marknad”.

Det som räddat mobiltelefonibranschen från starkare kritik är förstås den fantastiska tekniska utvecklingen som kommit de senaste två decennierna. En teknikutveckling som minskat kostnaderna och framförallt ökat användningen och volymen som naturligtvis är mumma för företag som använder infrastruktur. Prisutvecklingen har därför uppfattats som acceptabel trots att företagen försökt göra sitt bästa för att vi inte ska ha en möjlighet att titta på priset. En del har därför rentav använt telebranschen som ett gott exempel på avreglering men det är i själva verket ett mycket dåligt exempel på avreglering men ett bra exempel på vad ny teknik kan åstadkomma.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: