Monopolens monopol eller mångfaldens växthus

Det känns som lite nyhetstorka idag när de flesta medieföretag har ledigt eller åtminstone nästan ledigt. Det går ju alltid att försöka med Google som hittar allt överallt, eller vad hittar man på Google?

Det finns ju ingen annan sökmotor som kan komma i närheten av Google så det är verkligen ingen överdrift att tala om ett gigantiskt monopol över världens hemsidor. Och ingen vet väl hur Google sorterar och ännu mindre hur Google kommer att sortera framöver. Det kan troligen vara värt många miljoner att hamna överst på rätt sökord och katastrof att bli bortsorterad.

Vad kommer att kunna köpas? Den väldigt tydliga åtskillnad mellan köpta och ”framräknade” hemsidor har blivit mindre. Annonsintäkterna som Google lever på är flera tiotal miljarder dollar om året och ingen tror väl att det håller på att minska.

Google själv hävdar att deras ”Page-rank” inte ska kunna köpas men vilka övriga manipulationer som kan komma att bli aktuella har ingen annan än företaget självt kontrollen över. Dessutom säger de sig eftersträva bara ett svar ”a single perfect answer” på sökningarna. Det kan ju vara värdefullt att hamna där på sökningar om ”bästa bil”, ”mest empatiska politiska parti”, ”snabbaste PC” eller ”snyggaste jeans”. Visst har vi väl alla en viss kritisk förmåga men den ska inte alltid överskattas.

Samtidigt öppnar förstås Google för möjligheten att hitta små aktörer som kanske aldrig skulle kunna få ut sina idéer, produkter och budskap om inte en bra sökmotor fanns.

För några veckor sedan läste jag två böcker om Google, ”Googled – The end of the World As We Know It” av Ken Auletta och ”Google-koden” av Andreas Ekström. Intressanta men båda författarna har fallit lite för mycket för det fantastiska med Google. Såväl företaget, tjänsterna som arbetsplatsen beskrivs i mycket positiva ordalag och problematiseringen kommer inte särskilt långt. En stor del av problematiseringen handlar dessutom om copyright och andra medieföretags möjligheter och problem men lite om den större samhälleliga påverka som Google har och kan få.

Jag tycker också att många av Google tjänster är fantastiska trots att jag troligen bara använder en bråkdel av allt som finns. Men det hindrar inte att jag ofta undrar om urvalet men framförallt nästa steg. Google är helt enkelt en så gemensam angelägenhet att det inte kan lämnas i händerna på två ingenjörsgenier.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: