Viktigt med icke-kommersiell underhållning

För att public service ska kunna fortsätta spela en viktig roll måste bra underhållning vara en av hörnstenarna i Sveriges Televisions verksamhet. Ett av syftena med detta är att visa hur bra underhållning, utan påverkan av kommersiella krafter, kan se ut.

Det finns många hot mot bra public service och alla måste tas på allvar. Ett hot kommer från EU:s lagstiftning som hotar att begränsa public service-företagens verksamheten på Internet. Ett hot kommer från dem som vill att public service-företagen snarast ska ses som ett komplement till de kommersiella kanalerna. Ett (mindre) hot är public service-företagens egen ökade självgodhet som innebär att de anser sig själva stå över alla former av kritik och särskilt från någon som tillhör ett politiskt parti.

Men public service är fortfarande att av de viktiga inslagen i den svenska yttrandefriheten och därmed en del av den svenska demokratin. För många är förstås Sveriges Television i första hand ett företag som står för underhållning i form av sport, tävlingar, musik och drama i första hand filmer. Den delen är viktig att behålla dels för att tittarna ska se Sveriges Television som sin TV-kanal och dels för att inom dessa områden visa alternativ till en alltmer kommersialiserad sport och alltmer kommersiella intressen som direkt utnyttjar underhållning för att sälja sina produkter.

De kommersiella företagens påverkan sker i alltmer påträngande men också alltmer ”utvecklade” former. Företagens sponsring i olika former av tävlingsprogram sker ju helt öppet medan deras produktplacering i serier och filmer kan vara mer förrädisk. I vilken grad vi har förmåga att genomskåda detta vet jag inte. Det kan säkert också vara svårt för Sveriges Television att helt och hållet stå emot detta – flertalet filmer som visas är ju inköpta – men ambitionen måste finnas.

På DN-debatt idag skriver några mediabranschföreträdare en artikel som säger sig slå vakt om public service men som i hög grad verkar vilja begränsa framförallt Sveriges Televisions verksamhet. Expedition Robinson tas som exempel på en serie som inte borde ha platsat i Sveriges Television. Jag håller absolut inte med! Jag tror att just denna typ av serier är viktiga att ha i public service. Men med en utformning som är intressant och anständig. Det tycker jag att första omgångarna av expedition Robinson gjorde men det är knappast nånting man kan säga om många ”uppföljare” som övergått till ren förnedrings-TV.

4 kommentarer till Viktigt med icke-kommersiell underhållning

  1. Intressant att du som är vänster inte ser hur det kommersiella tilltalet alltmer präglar SVT. Läs gärna avhandlingen ”TV-ledning i konkurrens”.

    Vi som skrivit artikeln är inte alls ”mediebranschföreträdare” utan en f.d. vd för TV4 (som fick sparken av Stenbeck på 90-talet) och idag är pensionär, en numera pensionerad chefredaktör i Aftonbladet och författare och undertecknad som arbetar helt ideellt med mediepolitiska frågor i första hand icke-kommersiella medier som just SVt men också närradio och öppna kanaler.

    Läs gärna rutan om public servicerådet och kom gärna med oss http://public-service.net – Vi har redan medlemmar som är politiker (v), men förstås inte (s), som drivit allt mer åt marknadsliberalt håll även i mediefrågor. De vill ju ha sponsring även i SR.

    • Lars Bjurström skriver:

      Visst ser jag att SVT på flera sätt tar efter de kommersiella kanalerna även om jag måste medge att jag nog inte tittar tillräckligt mycket på TV för att vara riktigt säker. Min poäng är dock att lösningen inte är att begränsa SVT:s utbud av nöjesinriktade program men däremot att de visar tydligt hur alternativ till alltmer kommersialiserad TV kan se ut. Men det är slert inte enkelt att inte låta sig påverkas av de kommersiella kanalernas sätt att jobba.
      Det var slarvigt av mig att kalla er ”mediebranschföreträdare” som förstås kan uppfattas som att ni då skulle företräda hela branschen. Det var ett försök att försöka säga att ni var personer som har mer kunskap och erfarenhet från branschen än de flesta andra.

      • Ja det handlar om kvalitet även ifråga om underhållning. Ett bra exempel är vinterns fredagsunderhållning kl 20 i SVT1 ”På spåret” som är ett riktigt bra ps-program och motsatsen är det som kom sedan på samma tid; ”Minuten” som är ett riktigt dåligt program på en av veckans absolut bästa sändningstider.

      • Lars Bjurström skriver:

        Jag håller absolut med i denna jämförelse. Minuten är ju dessvärre ett tydligt exempel på där dramaturgin liksom blir hela programmet. Med fåniga nedräkningar och annat krafs men kanske skulle ett sånt här tävlingsprogram gjort med andra ögon (?) också kunna vara bra kvalité.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: