Sånt skrattade vi åt på 60-talet

Lite hockey tittar jag på även om jag tycker att säsongen borde slutat för länge sen. I matchen mellan Sverige och Tjeckien missade jag två mål! Plötsligt blev det reklamavbrott och jag var ”tvungen” att byta kanal snabbt eftersom jag vill att vår TV-rum ska vara så reklamfritt som möjligt. När jag sedan bytte tillbaka hade det blivit mål – två gånger i första perioden. Absolut ingen katastrof men det blir ju tydligt vilka intressen som styr när reklamen går in under pågående spel. Det var nog inget man trodde när TV-reklamen kom (den har ju inte alltid varit tillåten i Sverige).
Jag kommer att tänka på när fotbollen (soccer alltså) skulle introduceras i USA på 60-talet och bland annat svenska spelare värvades till den amerikanska ligan. Då påstods att det då och då sprang en liten (?) gubbe med en flagga vid sidan av planen för att spelarna skulle veta att det var reklamavbrott i TV-sändningen och att det var lämpligt att hålla igen lite. Jag ska erkänna att jag nån gång återberättade den här lustiga historien även om jag nog inte trodde på den. Inte ens i USA tänkte jag…

Kommentera

