Mindre mätning och vägning

Idag skriver Jabar Amin (MP) en kritisk artikel om de ökade statliga kontrollerna i skolan (SvD). Inledningen och rubriksättningen handlar om de stora kostnader för staten som de ökade kontrollerna innebär och visst är en halv miljard en imponerande (?) summa men statens kostnad är in te den avgörande frågan, tycker jag. Det tycker troligen inte heller Jabar Amin men han har nog känt sig tvingad av ”massmedialogiken” att kunna erbjuda en uppseendeväckande och lättillgänglig rubrik.

Självfallet är det dessutom så att de kostnader, i form av lärar- och undervisningstid, som kommunerna lägger ner vida överstiger statens kostnader. Det är en viktigare fråga, kanske inte själva kostnaden utan vad skolan hade kunnat göra istället för att arrangera prov och tester. Men det kanske inte heller är den viktigaste frågan.

Den viktigaste frågan är istället vilka effekter som fler prov och mer mätning har på skolans arbete, synen på kunskap och vad prov och betyg betyder för eleverna, kanske särskilt för de som ges de sämsta betygen och provresultaten. Mycket av detta tar också Jabar Amin upp i sin artikel på ett bra sätt. Jag stjäl några citat:

”Enligt betygsforskare vid Göteborgs universitet gynnar betyg från sexan endast några få procent av eleverna i positiv riktning. Dessutom var det redan högpresterande elever som gynnades, de andra eleverna missgynnades.”

”Sammantaget har regeringen skapat ett skolsystem som skiktar, nivåindelar och allt tidigare sorterar elever efter resultat och socioekonomisk bakgrund. Detta skapar inte bara mer ojämlika samhällen, utan leder också till sämre resultat och till att eleverna lär sig mindre.”

Det finns betydligt bättre uppföljningsmetoder än den ökade provtagning och betygssättning som regeringen valt och som den nu dessutom väljer att fortsätta med mer av samma misslyckade politik.

Men givetvis påverkar också ett stort inslag prov och betygssättning hela skolans sätt att fungera och arbeta. Även om proven utvecklas och i just det här avseendet gått i rätt riktning så blir det ett fokus på det lätt mätbara snarare än förståelse och kritiskt tänkande. Det kan också leda till ett pluggande inför proven där målet är att kunna svara på några förutsebara frågor. Inte är det väl en sådan inställning till kunskapande och inläsning vi vill åstadkomma i skolan.

 

Här kan du läsa Jabar Amins artikel:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kontrollerna-i-skolan-kostar-en-halv-miljard_7795682.svd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: