Priset var det enda som var rätt!

Jag ska erkänna att det tar emot lite att skriva det här. Hela den samlade vänstern, och många andra, har ju med stor frenesi kritiserat hur Stockholms stad och Stockholms läns landsting satte priset när 18 förskolor, 5 hemstjänstverksamheter och 5 vårdcentraler såldes ut 2006/2007. Men jag tycker att det enda som var rätt var just priset.

  • Det var fel att sälja ut!
  • Villkoren för den privatiserade verksamheten är fel!
  • Det är fel att de tillåts gå med vinst!
  • Det är orimligt att en del privatiserade verksamheter betalar mycket lägre löner!

Men jag kan inte förstå att priset var fel.

Jag menar så här:

Om en verksamhet inom välfärdsområdet som betalas av kommunen eller landstinget ska av drivas av någon annan utförare så ska det inte vara för att göra vinst. Vinstintresset skadar verksamheten, framförallt genom att helt nya avsikter läggs in i planering, fortbildning och i förekommande fall också marknadsföring. Dessutom är jag övertygad om att personalen också pressas lite extra av vinstintressena.

Därför måste det vara fel att sälja verksamheter och räkna med att de ska gå med vinst. De värden som nu sätts på verksamheterna är ju framförallt för good-will och befintliga ”kunder”. De materiella investeringar som togs över, möbler och sånt, har ju värderats (kanske lite lågt) och det är ju dessa man betalat för.

Problemet blir ju då att den som tycker att priset varit på tok för lågt därmed accepterar de vinster och andra orimligheter som finns i verksamheten och jag menar att det är just dessa som ska kritiseras. Visst kan man försöka sig på både ock men risken är uppenbar att man tvingas in i en argumentation som godtar felaktiga premisser.

För egen del är jag mycket tveksam till att förskolor och vårdcentraler ska drivas av andra huvudmän än landsting och kommun. Men anta att LO:s och Vänsterpartiets förslag om nästintill vinstförbud genomförs och det i något fall finns goda skäl att överlåta en verksamhet till ett personalkooperativ eller en brukarförening. Hur ska då priset sättas?

Jag tror att ett viktigt skäl till att kritikerna mot utförsäljningarna riktade in sig på just försäljningspriset var att det fanns vissa utsikter att vinna en domstolsprövning den vägen. Nu verkar det knappast som om det blir en framgång domstolsvägen och egentligen beklagar jag inte det heller. Vi får aldrig tro att det är genom domstolars ingripande som vi kan bygga ett bättre samhälle. Kampen mot privatiseringar kan vi bara vinna genom att visa att de offentliga verksamheterna är bra och att privata lösningar leder till orättvisor och segregation.

Idag kritiserar (DNDebattStockholm) Socialdemokraternas gruppledare i Stockholms stad och Stockholms läns landsting utförsäljningarna. Visst kan jag känna sympati för kritiken men jag är ändå rädd att det leder tankarna fel.

En kommentar till Priset var det enda som var rätt!

  1. […] För några veckor sen så stack jag ut hakan när jag i ett blogginlägg tyckte att det var missriktad kritik när det var just försäljningspriset, av bland annat några förskoleverksamheter, som kom i skottgluggen. Delvis gjorde jag det för att få igång en diskussion men så blev det inte och kanske var det för att jag hade mer rätt än jag själv insåg! Här är inlägget. […]

Kommentera

