2 par glasögon för 995 kr blev 1 par för 3 095 kr

Jag har varit hos optikern. Numera behöver jag inte gå dit så ofta och under de nästan 50 år som jag haft glasögon har förstås tekniken gått framåt och då tänker jag just på glasögon. Glasögon har nog alltid uppfattats som ganska dyrt men som sagt med mer avancerad teknik så verkar också tekniken att sälja ha blivit mer avancerad.

2 par glasögon för 995 kronor erbjöds jag om jag valde de bågar som jag gillade. Det finns lite billigare också men också dyrare bågar. Då ingick standarglas och enklaste varianten av så kallat progressiv slipning. Det man behöver när linsen (den egna i ögat alltså) har stelnat lite och det blir svårt att läsa på nära håll, samtidigt som man är närsynt.

Trots att jag inte har något ovanligt synfel så behövdes lite mer avancerade glas och slipning. Den enklaste progressiva slipningen behövde plussas på lite, ”två steg” á 700 kronor. Ett glas med starkare brytning rekommenderades så att glasen kan bli lite tunnare, 700 kronor till och så antireflexbehandling 700 kronor. Alla tilläggen gällde bara för ett par som då skulle komma att kosta 3 795 istället men om jag valde att bara köpa ett par istället för två som erbjudits så kunde jag få rabatt med 700 kronor.

Så jag slog till på ett par glasögon för 3 095 kronor och det blir nog bra. Och jag fick bra service och en korrekt genomgång av vilken slutsumma som skulle bli aktuell, då när vi satt där i butiken. Och jag betalade en hel del mer när jag gjorde ett liknande inköp för flera år sedan

Men två frågor dyker ju förstås upp.

  1.  Varför säger de 995 kronor för två par glasögon i sin marknadsföring när det så snabbt blir helt andra summor? Varför tar de risken att kunderna ska känna sig grundlurade?
  2. Hur trovärdig är prissättningen när en ganska liten ökning av den progressiva slipningen på ett par glasögon kostar flera hundra kronor mer än två kompletta par glasögon som givetvis är individuellt utprovade. Och så lite annat material ytterligare 1 400 kronor.

Jag gillar att tekniken har gått framåt så att vi som ser dåligt får bättre hjälp. Och teknikutvecklingen kanske har varit ännu tydligare när det gäller linser och operationsmöjligheten. Men jag gillar inte att säljteknikutvecklingen har tagit den här vägen.

Kommentera

