Avregleringar och skurkfasoner

Ibland framhålls telekommunikationsbranschens som ett lyckat exempel på avreglering. Jag tycker inte detta granskats tillräckligt men jag är säker på att den stora mängd av avarter är ett betydande problem för branschen och hela samhället.

Just nu är jag lite extra engagerad efter att ha blivit utsatt för en försäljare som utryckte sig direkt bedrägligt. Och det var nära att jag åkte dit – väldigt nära. Det handlade inte om jättestora summor men ändå.

Jag (vi) har mobilt bredband hos Tele 2. (Jag vet, men de är i alla fall billigast). Jag betalar 229 kronor i månaden och det fungerar för mig. Jag har varit bunden i två år eftersom det ingick en router och lite sånt men nu går bindningstiden ut och:

Igår ringde A och utgav sig att ringa från Tele 2 och frågade hur mitt mobila bredband fungerade. Jag hade varken tid eller lust att kallprata så jag frågade vad samtalet egentligen gällde. ”Det var dags att förlänga abonnemanget” och snabbt rabblade A upp vad jag skulle få och vad det skulle kosta, även om just månadskostnaden var svår att höra men när jag frågade som framgick det att den kostnaden var 369 kronor.

Eftersom jag inte ville betala mera så ifrågasatte jag förstås varför det nu var en högre kostnad och A spelade då ovetande om min nuvarande kostnad men pressade sedan fram ett lägre belopp för ett annat (lite sämre abonnemang) men också det högre än min nuvarande månadskostnad.

Jag tyckte då att jag hellre bara ville fortsätta rulla på mitt nuvarande avtal men just den meningen hann jag inte riktigt säga färdig förrän A avslutade samtalet. Nu har jag kollat med Tele 2 hur mitt avtal ser ut och det är nu utan bindning, men tre månaders uppsägningstid och 229 kronor i månaden.

Jag tycker det var ett rent skurkförsök jag blev utsatt för igår. Försäljaren var väldigt väloljad och det stämde förstå inte alls med den spelade okunnigheten om hur mitt nuvarande avtal ser ut. Men någon skulle förstås tjäna pengar på att jag skulle börja betala 140 kronor mer i månaden och dessutom binda mig i två år!

Jag har bloggat om frågan tidigare.

https://larsbjurstrom.wordpress.com/2012/03/09/finns-det-lyckade-avregleringar/

Men visst är det bedrövligt att det verkar finnas verksamheter som bara försöker tänka ut konster och knep för att luras. De var nära att lyckas och jag undrar hur många som vet exakt hur deras månadskostnad och hastigheter är på till exempel sitt bredbandsabonnemang (jag vet bara kostnaden!).

För några dagar sedan skrev Ali Esbati en artikel i Dagens Arena som tar upp innovationer och kreativitet. Den ligger åtminstone av det här – läsvärd var den.

http://www.dagensarena.se/magasinetarena/ali-esbati-innovation-vs-pahitt

Kommentera

