Se upp för Göta Energi!

Snabbt insåg jag att Göta Energi tillhör den kategori av företag som förtjänar att kallas skurkföretag. Det var häromdagen när den så kallade slutfakturan för min mammas lägenhet kom till mig som jag insåg att hon hade betalat ett skyhögt elpris. Nästan dubbla priset (före skatt och moms) tyckte Göta Energi att de hade rätt att ta betalt.

Jag tror att alla, utom möjligen Göta Energi, inser att många, kanske särskilt i åldergruppen över 90, har svårt att navigera bland elavtalen. Kanske har särskilt den åldersgruppen också på nåt sätt har lärt sig tro att elbolag åtminstone har en juste prissättning.

Eftersom min mamma har bott i lägenhet så handlar det bara om några tusenlappar som elbolaget, Göta Energi, har blåst henne på. Men många drabbas säkert hårdare och systemet är förstås alldeles orimligt. Det är orimligt att det är lagligt och det är orimligt att elbolagen, bland annat Göta Energi, så grovt utnyttjar systemet. Det är alltså systemet med tillvidarepriser som drabbar de som inte väljer något särskilt pris som det handlar om.

Ofta är det företagens allra ”trognaste” kunder som drabbas. De som inte ringer och bråkar. Just de straffar företagen, bland annat Göta Energi, genom att ta ett högre pris, ett mycket högre pris. Och det är inte olagligt.

Förklaringen är väl precis så enkel. Det är just för att de här kunderna inte tar strid, inte ifrågasätter och inte heller driver sina intressen som detta skurkaktiga sätt att ta betalt kan fortsätta.

Jag tycker det finns många goda skäl att riva upp den så kallade avregleringen av elmarknaden som drabbade oss i mitten av 90-talet. Företagen sätt att behandla tillvidarekunder är ett tillräckligt att riv beslutet, trots att det inte är det viktigaste skälet.

Kommentera

