Några medienoteringar

Idag hade jag gott om tid att ta del av nyhetsbevakningen, såväl tidningar som radio. Jag har nästan alltid svårt att förstå medias nyhetsvärdering. Jag ska kommentera tre nyheter idag, såna som berör mig på olika sätt.

I DN finns en notis på sidan 19 i nyhetsdelen. ”SBAB överger landsbygden”. Och rubriken tycks stämma. Banken har tom skrivit brev till kunder på landsbygden och uppmanat dem att byta bank.

För mig är detta uppseendeväckande! Att den statliga banken som ska bidra till bostadsförsörjningen bara ska rikta sig ”Stockholm, Göteborg och Malmö samt större tillväxt- och högskoleorter”. Nu när jag ringt banken så förstår jag att det gäller företag och bostadsrättsföreningar men ändå.

En lite större uppslagen nyhet finns i Gotlandstidningarna som berättar att det nu är ”Klart med loger till sporthallen”. Det är den nya sporthallen i Visby det gäller, ett bygge för cirka 100 mkr. Och nu har det alltås beslutats att särskilda VIP-loger med möjlighet till alkoholservering ska byggas. Så kan det gå med ett projekt för hälsa och för att fler ska få möjlighet att idrotta. Jag har absolut inte varit någon tillskyndare av detta projekt och helt förvånda är jag inte heller att det nu perverteras. Men min reflektion om nyhetsbevaklningen är att nyheten denna gång presenteras helt okritiskt och som en välkommen satsning. Sånt är inte vanligt när det gäller kommunala beslut – har jag noterat,

Och så hörde jag på radion om tullens beslag av piratkopierade produkter. En lite hyllning var det väl till att tullen hittat en piratkopierad väska som hade köpts för nån hundralapp när en ”äkta” kostar 20 000 – 30 000 kronor. 100 miljoner beslag görs av tullen i EU under ett år. Är det tullens mest angelägna uppgift är frågan som aldrig ställdes.

Det finns nåt gemensamt för alla dessa tre nyheter. Det är marknadsprinciperna som gäller och de verkar vi inte ens ha förmåga att kritisera.

Det är förstås lönsammare för SBAB att satsa på de större orterna!
Det är förstås sponsorernas pengar som styr att det byggs VIP-loger.
Det är förstås lönsamheten hos ”märkesföretagen” som måste värnas.

Och absolut ingen kritisk vinkling fanns i just de här nyheterna.

Ett av skälen till att jag tog mig tid att följa nyheterna lite extra noga idag var att vi, Vänsterpartiet Gotland, igår gjorde ett utspel som vi skickade till massmedia. Det handlade om bostadspolitik och framförallt hur illa det går bnär marknadskrafterna och företagen får för stort inflytande.

Det var ett ganska väl genomarbetat underlag och dessutom ett väldigt konkret förslag i en mycket aktuell fråga. Men tidningarna valde att inte nämna detta. Lite genomslag fick vi i radion, Radio Gotland, igår.

 

Här finns vårt pressmeddelande och en del underlag. Det är värt att kika på!

http://gotland.vansterpartiet.se/2014/12/08/2945/

 

Och här finns inslaget i Radio Gotland. Det blev ingen djupdykning i frågan men ändå.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6040539

Kommentera

