Klickjakten fördummar – Eftervalsdebatt

Valrörelsen är förstås till stor en spegling av de senaste årens politiska utveckling och förändring av opinionsbildningen. Jag tycker att internet är ett fantastiskt instrument men absolut inte utan problem som jag tycker vi ska diskutera mycket.

En effekt av internet och de sociala medierna är att ”budskapen” håller på att bli ännu kortare men också allt mindre sanna. Det är jakten på klick som håller på att ta över utformningen av information och opinionsbildning.

När jag var i tonåren så läste jag båda kvällstidningarna varje dag. (Aftonbladet och Expressen alltså). Sedan ungefär 40 år så köper jag dom aldrig men kollar numera på nätet. Jag slutade köpa efter att, nästan varje dag, känt mig lurad av deras löpsedlar som aldrig motsvarade tidningens innehåll. Numera tycker jag mig se varianter av kvällstidningars löpsedlar överallt!

Det finns varianter av löpsedlar på kvällstidningars hemsidor men också i hög grad på sociala medier. Syftet då som nu är att, mer eller mindre, lura till ett köp eller ett klick. Med vad händer med trovärdigheten.

Tänk er en granne som ni träffar och ”undrar om läget” och som varje gång svarar nånting i stil med ”jag håller på att dö” eller ”jag blev rånad igår” men det visar sig att sanningen är en nysning eller borttappad enkrona. Hur trovärdig betraktar ni en sån granne? Men det skulle aldrig kunna hända men det händer på nätet hela tiden!

En av de kvaliteter som ofta har hållits med Sverige är att vi har hög tillit till grannar, myndigheter, massmedia…och jag tror att det varit bra också för demokratin. Sanningen har varit viktig och någorlunda tillgänglig. Men detta håller nu på att urholkas och då ökar sökandet efter enkla sanningar.

Klickjakten är därför ett problem men givetvis inte ensam skyldig.

Jag tycker att (V)i ska tänka på det när vi utformar våra budskap. Kanske ska ett facebookinlägg inte se ut som affisch som ska uppfattas från en bil som snabbt kör förbi. Fyra-fem ord räcker inte att förklara hur samhället fungerar….

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: