Kanske har Johan Pehrson rätt?

I dagens partiledardebatt (18 januari) uttalade Johan Pehrson ambitionen att alla elever ska få godkända betyg, detta skulle då vara grunden för en bra start i vuxenlivet. Ett väldigt enkelt sätt att komma en bit på den vägen skulle förstås att vara att betyget F, som är underkänt tas bort.

Skolforskare, till exempel Jörgen Tholing forskare i pedagogik vid Göteborgs universtet har förordat detta. Förre skolministern Lina Axelsson Kihlblom (S) öppnade för detta i somras men nuvarande skolminister Lotta Edholm (L) ”kommer aldrig att medverka till att F-betyget tas bort” enligt ett uttalande i tidningen Läraren.

Det kan förstås verka alldeles för enkelt att bara ta bort underkända betyg men jag tror att det skulle kunna ha en viktig positiv effekt, kanske framförallt för att det skulle göra det lättare för många att få plats på en gymnasieutbildning. Men det är nog också att så att många reagerar på att bli underkända och därmed delvis förklarade som dåliga. Det är ingen bra start i livet.

Självklart får skolans arbete att försöka ge alla elever bästa förutsättningar inte bli mindre bara för att underkända betyg slopas och så behöver det förstås heller inte bli. De undersökningar jag sett har visat att det finns elever som ökar sina ansträngningar om det finns betyg men bland de elever som får de lägsta betygen har betygen ofta motsatt effekt.

Så som opinionen är i Sverige just nu finns det knappast nån möjlighet att driva en allmän betygskritisk diskussion men det borde ändå finnas möjlighet att få en bra diskussion om det underkända betyget F.

Inlägget är också publicerat på:

Kanske har Johan Pehrson rätt?

Lämna en kommentar