Vem tog vinsten?

Kanske lite småaktigt att gnälla över priset på en ostbit men visst finns det en intressant frågeställning om vart pengarna hamnar när inflationen är så hög som den är nu!

Häromdagen köpte jag en ostbit som lagrats ”12 – 15 månader”. Inte billigaste varianten men absolut inte nån högprisost och åtminstone 40 % högre pris än för ett år sedan.

Vi har ju fått höra att mjölkproduktionen sedan Rysslands invasion har blivit betydligt dyrare. Det finns givetvis många oerhört allvarligare konsekvenser av kriget men just nu vill jag ägna några tankar och ord om detta. Priset på foder, priset på utsäde, priset på gödsel, priset på diesel är exempel på varor som bönderna nu fått betala mer för. Det stämmer säkert men kanske borde även dessa prisökningar granskas.

Men åter till osten, alltså den som lagrats 12 – 15 månader. Hur mycket av priset på mjölken till den osten har påverkats att kriget? Inte alls borde väl vara det rätta svaret, kriget bröt ju ut efter att osten gjorts och lagts på hyllan!

Givetvis inser jag också att långlagrad ost inte kan säljas billigare än ost som lagrats kortare tid även om mjölken till mer kortlagrade osten varit dyrare. Men min poäng är att många nu ser sina marginaler krympa och har svårt att få vardagen att gå ihop och samtidigt är det väl uppenbart att det finns en hel del som drar stor nytta av ”krisen” som vi ser nu som en hög inflation. Det borde vi diskutera mer och givetvis borde insatser mot detta gjorts tidigare. Jag föreslog det i en insändare den 23 maj då jag förordade en särskild krisskatt. Det hade inte gjort osten billigare men det kanske hade gjort det möjligt att omfördela en del av de ”obefogade” prisökningarna gärna till barnfamiljerna genom höjda barnbidrag.

Just nu ser jag att oljebolaget Exxon gjorde en vinst under 2022 på 580 miljarder kronor. Och så, också idag, kom Swedbanks siffror för fjärde kvartalet och det är en vinst på över 10 miljarder, nästan dubbelt så mycket som samma kvartal under 2021.

Stora vinster till några alltså och svåra tider för många. Sådan är ka…….

Det här inlägget är publicerat också på http://dagensdebatt.se/

Lämna en kommentar